facebookpixel

Så räknar du ut din vinstmarginal

Vad är vinstmarginal och hur räknar du ut den? Här får du svar på dina frågor om hur vinstmarginal fungerar.

Vad är vinstmarginal?

Vinstmarginal är ett sätt att uttrycka vinst, och visar hur mycket du tjänar på att köpa in och sälja vidare en vara eller tjänst till en kund. Det är alltså skillnaden mellan inköpspris och sälj- eller listpris. För att få en vinstmarginal behöver du alltså sälja en vara för mer än du köper in den för.

Vinstmarginal kan uttryckas i pengar eller procent. Det kan vara bra att räkna på den i procent, eftersom du kan lägga samman olika saker och få en överblick över företagets totala vinster.

Inköpspriset bestäms av leverantören du köper av, men det är du som avgör försäljningspriset. Det innebär att det egentligen är du själv som bestämmer din vinstmarginal. Visst, det är inte riktigt så enkelt, eftersom du helt enkelt riskerar att bli för dyr för dina kunder om du har för höga priser.

Vad är bruttovinstmarginal?

Bruttovinstmarginal är detsamma som vinstmarginal, precis som vinstmarginal anger det hur mycket du tjänar på att köpa in och sälja något vidare.

Skillnad på vinstmarginal och täckningsgrad

Vinstmarginal och täckningsgrad är två olika sätt att räkna på företagets ekonomi, och de har viktiga skillnader. Täckningsgraden beror på tre faktorer: inköpspris, säljpris och de övriga kostnaderna som är kopplade till ärendet. Vinstmarginalen beror däremot bara på inköpspriset och säljpriset.

Ditt täckningsbidrag är inte något du kan ändra, men det ger dig en indikation på hur mycket du tjänar på din verksamhet efter att alla kostnader dragits av. Det kan t ex handla om lönekostnader och utgifter för drivmedel. Om du vill tjäna mer ska du istället öka din vinstmarginal som bara beror på ditt inköpspris och försäljningspris.

Du kan räkna ut allt detta på egen hand, men då blir det mycket handpåläggning, samtidigt som risken för misstag ökar. Med Orderstyrning får du ordning på all ditt företags administration på ett ställe. En del av det är automatiska uträkningar av täckningsbidrag och vinstmarginal, t ex för olika projekt och varor.

Så räknar du ut din vinstmarginal

Rullar din verksamhet redan på i full fart utan att du vet hur din vinstmarginal ser ut? Inga problem, du kan snabbt räkna ut den. När du vet vad din vinstmarginal är kan du börja fundera på om du ska höja eller sänka dina priser.

Så här räknar du ut din vinstmarginal:

Försäljningspris – inköpspris = vinstmarginal

Beräkna din vinstmarginal med vår kalkylator:

Så räknar du ut din bruttovinstmarginal

Eftersom bruttovinstmarginal och vinstmarginal är samma sak räknas de också ut likadant; genom att räkna ut skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris.

Så här räknar du ut din bruttovinstmarginal i procent

Säljpris – inköpspris = bruttovinstmarginal (vinstmarginal)

Beräkning av vinstmarginal i procent - exempel

En vinstmarginal som uttrycks i procent är att föredra eftersom det blir lättare att jämföra olika saker och se vad som är lönsammast. För att räkna ut din vinstmarginal i procent behöver du först ta reda på vinstmarginalen i kronor och ören, och sedan ditt försäljningspris.

Låt oss gå igenom ett exempel: du köper ett paket skruvar för 20 kr och säljer det vidare för 40 kr. Det ger dig en vinstmarginal på 20 kr (40-20). När du vet det kan du räkna ut din vinstmarginal i procent.

Så här räknar du ut din vinstmarginal i procent:

Vinstmarginal / försäljningspris * 100 = vinstmarginal i procent

20 kr / 40 kr * 100 = 50 %

Räkna ut din vinstmarginal i procent:

Regler för vinstmarginal

Som sagt är det du själv som avgör hur mycket du tjänar på att sälja en vara. Det finns i princip inte några regler för hur mycket du får tjäna på en produkt. Men du behöver göra en vettig avvägning när du sätter dina priser.

Och den kan vara avgörande för din framgång; en för hög vinstmarginal är en strategi som sällan är konkurrenskraftig. Risken är du blir så dyr att kunderna väljer ett annat företag. Därför är det viktigt att hitta en bra balans mellan vinstmarginal och konkurrenskraft.

Vad är en bra vinstmarginal?

Det är som sagt inte så bra att ligga för högt i pris jämfört med dina konkurrenter. Men vinstmarginalen skiljer sig kraftigt mellan olika branscher, och det är även så bland hantverkare. Det är upp till dig att placera ditt företag bland konkurrenterna.

Många hantverksföretag gör misstaget att inte tänka över priset på tjänster och varor ordentligt. Följden kan dessvärre bli en för låg vinstmarginal, t ex på en viss vara, som sedan påverkar hela företagets vinst. I slutändan kan detta leda till att företaget inte klarar sig på lång sikt.

Och när du gör saker manuellt och gammaldags kan det vara svårt att upptäcka vad du gör rätt och fel. Med ett digitalt planeringsverktyg för hantverkare kommer du runt detta och får styr på både stora och små saker.

Orderstyrning hjälper dig få styr på ekonomin - och mycket annat

Orderstyrning är ju den typen av system som vi talar om. Du får full koll på vinstmarginal, täckningsbidrag och annat, både i stor och liten skala.

Men det är bara början; med systemet får du hela verksamheten i fickan. Allt från offerter, fakturor, löner, tidrapporter, material och annat hamnar på en plats. Du behöver aldrig mer leta igenom högar med papper på kontoret eller gräva i röriga mailtrådar. Allt finns i systemet och är kopplat till rätt ärende!

Låter det intressant? Boka in en demo av systemet där du får se vad det kan göra. Eller varför inte prova det gratis i 14 dagar utan bindningstid?

Vill du se hur det fungerar? Beställ en demo utan bindning.

Få en gratis 30-minutersdemo och se vad Ordrestyring kan göra för din verksamhet.

Hur kan vi kontakta dig?