facebookpixel

Offertmall – så får du till en snygg och bra offert

Offertmall – så får du till en snygg och bra offert

Hur gör du en offert och vad ska den innehålla? Vi kan göra det enkelt för dig. Ladda ned vår offertmall för hantverkare här.

Offertmall för hantverkare

En väl utformad offert gör det enkelt och överskådligt för kunden. Den kan öka chanserna att den väljer att anlita just ditt företag. Det krävs tillräcklig information om ärendet, priset, förväntningarna och leveranstiden. Tänk på att kunden säkert har fått offerter från ett gäng olika hantverkare – en riktigt tydlig och säljande offert kan alltså vara avgörande för om du får jobbet eller inte.

Så skapar du en offert

När du träffat kunden och sett vad som behöver göras är det dags att skicka en offert med en projektbeskrivning och tidsuppskattning. Du levererar ett erbjudande till kunden där du beskriver arbetet, den uppskattade arbetstiden, priset och annat som är bra att veta.

Men hur gör du en offert egentligen? Jo, ett sätt att skapa offerter är att göra dem i Word och sedan bifoga dem i ett e-postmeddelande. Ett modernare sätt att göra det är att använda ett digitalt system som hanterar alla dina projekt. Fördelen med ett digitalt system är att offertmallen redan finns där. Dessutom får du en bättre överblick över de offerter du skickat ut, jobbar på och vilka som lett till att du vunnit kunden.

Vad behöver vara med i en offert?

När du skapar din offert är det viktigt att tänka över några saker. En offert ska gärna innehålla så många detaljer som möjligt om jobbet, t ex projektbeskrivning, pris och leveranstid. Om du är tydlig i offerten skapar du rätt förväntningar och minskar risken för missförstånd.

Det är t ex mycket bättre att skriva att “tre uttag ska bytas, ett i vardagsrummet och två i sovrummet, inkl. jordning. Den i vardagsrummet är bredvid dörren och de två i sovrummet är bredvid sängen” än bara “byte av uttag”.

Det finns en del saker som är viktiga att besvara i en offert för att öka chanserna att landa kunden:

  • Vad behöver monteras och bytas?
  • Vilket material behövs och när och hur levereras det?
  • Hur många personer är inblandade i projektet?
  • Behöver något tas bort?
  • Kommer det behövas byggnadsställningar?
  • När börjar arbetet och när beräknas det vara klart?
  • Behövs det några säkerhetssystem?

 

Det är bra att ha i åtanke att offerten ska göra det lätt för kunden att tacka ja. Tänk på att din offert med stor sannolikhet kommer jämföras med liknande erbjudanden från andra hantverkare.

En offert behöver också innehålla:

  • Ditt företagsnamn, adress och kontaktinformation
  • Kundens namn och adress
  • Offertens datum
  • Beskrivning av uppgiften (så tydlig som möjligt)
  • Pris (inklusive och exklusive moms)
  • Eventuell tidsfrist för att acceptera offerten

En bra offert gör skillnad

En bra offert:

  • Ökar sannolikheten att kunderna väljer dig
  • Gör att du och dina medarbetare förstår ärendet och vad som behövs för att sätta igång
  • Spar tid på både kort och lång sikt


Som hantverkare blir det ofta många offerter, för att inte tala om fakturor, tidrapporter och annat. Därför har du mycket att vinna på att använda ett digitalt system.

I Orderstyrning får du koll på alla offerter, oavsett status. De kopplas till sina respektive ärenden så att de är lätta att hitta. Dessutom kan du skapa offerter med din egna logotyp och stil där du snabbt och enkelt får med all relevant information.

Offertexempel

Orderstyrning hjälper dig att få ordning på offerterna. Men vill du ändå veta hur en typisk offert ser ut? Det fixar vi! Vi har en kostnadsfri offertmall som kan användas för att skapa manuella offerter.

När ska du skicka ut en offert?

Det är bäst att skicka ut offerten så fort som möjligt efter att du varit i kontakt med kunden. Eftersom ni nyligen pratat om ärendet är det lättare att komma ihåg detaljerna och få med dem i offerten. Dessutom minskar risken för att kunden tappar intresset eller nappar på ett erbjudande från ett annat företag.

När det går fort med offerten är det också ett tecken på ett högt intresse från ditt företag, och att du har styr på din verksamhet.

Men arbetet är inte över bara för att du skickat ut en offert. Du behöver också följa upp de offerter du skickat ut, exempelvis genom att kontakta kunden några dagar innan erbjudandet gått ut.

Eftersom offerter innebär en del administration har du mycket att vinna på att använda ett digitalt system, som t ex Orderstyrning. Då får du full överblick över dina offerter, så att du vet när du ska följa upp dem och hur statusen ser ut.

Få styr på offerterna med ett digitalt system

Som hantverkare kan det bli många offerter, och offerter är bara början på administrationen. Ett digitalt system kan hjälpa dig få styr på allt och samla det på ett ställe. Med Orderstyrning har du allt från offerter och tidrapporter till fakturor och löner i en plattform. Det sparar tid och pengar, och du slipper krångla med borttappade papper, gamla mail och sega timmar på kontoret.

Låter det intressant? Boka en demo där du får se vad systemet kan göra eller prova det gratis i 14 dagar (ingen bindningstid).

Vill du se hur det fungerar? Beställ en demo utan bindning.

Få en gratis 30-minutersdemo och se vad Ordrestyring kan göra för din verksamhet.

Hur kan vi kontakta dig?